Onze gemeente is geen vrijhaven voor illegale motorbendes

Op 24 april 2018

Onze gemeente is geen vrijhaven voor criminele motorbendes

Op de gemeenteraad van februari keurde onze fractie vol enthousiasme een voorstel goed dat strengere controles op criminele motorbendes mogelijk maakt. Toch wil onze fractie verdere maatregelen. In onze buurlanden gelden veel meer en veel strengere regels voor motorbendes, waardoor ze steeds vaker de grens oversteken. Zo is het aantal criminele motorbendes in onze provincie vervijfvoudigd sinds 2011. Op 27 februari, toen het voorstel op tafel lag, had het gemeentebestuur geen weet van criminele motorbendes in onze gemeente, laat staan misdrijven die zij op ons grondgebied zouden plegen. Toch viel het gerecht amper een week later binnen in een pand in Hechtel.

Spiraal van geweld

De bendes strijden om macht, geld en territorium. Hun inkomsten komen van de handel in drugs en wapens. Ook het runnen van bordelen schuwen ze niet. Die illegale economie beschermen ze koste wat het kost. Wat begint met provocatieve motorritten eindigt met vechtpartijen, brandstichting en zelfs moord. De teller van het aantal moorden staat momenteel op vijf. Die spiraal van geweld mag zich niet in onze gemeente ontwikkelen.

Samenwerken en bestuurlijk optreden

Volgens ons kan Hechtel – Eksel het initiatief nemen voor meer regionale en internationale samenwerking. Een lokaal bestuur kan ook verder gaan dan clubhuizen controleren. Een verbod op clubkleuren en evenementen op ons grondgebied moet bespreekbaar zijn.

Samen gaan we voor een veilig Hechtel – Eksel !