Greg over de lokale economie en werkgelegenheid

Op 9 oktober 2012

Op vlak van economie en werkgelegenheid zijn wij het er 100% mee eens dat dit lokaal uitgebouwd moet worden. Het feit dat de lokale werkgelegenheid vergroot wordt, zal onrechtstreeks ook een invloed hebben op de plaatselijke economie en mobiliteit. Daarom zal dit ook goed doordacht moeten gebeuren. Thans zijn we ervan overtuigd dat ondernemers vanuit de gemeente ondersteund en gemotiveerd moeten worden. Dit kan volgens ons op verschillende vlakken gebeuren.

Ten eerste moet er een verbeterde communicatie en samenwerking met de middenstand opgebouwd worden. We zijn er van overtuigd dat een clustering van de handelszaken in de centra kan zorgen voor een heropleving van het centrum. Onder andere de Horeca verdient nieuwe kansen. Het nationaal plan, uitgewerkt door de N-VA, dat voor de Horeca op tafel ligt, willen we dus zeker doorvoeren op lokaal vlak. Dit plan steunt op zes grote pilaren, nl het bemoedigen van tewerkstelling, professionalisering, administratieve vereenvoudiging, transparante contracten, afbouw fiscale verschillen en voedselveiligheid. Dit komt niet alleen de economie en werkgelegenheid ten goede, maar zal ook onze gemeente een ander imago geven.

Verder zijn er de KMO’s die ook hun plaats in de gemeente verdienen. De herlocalisatie van zonevreemde bedrijven blijft maar aanslepen. Bedrijven weten niet of er de mogelijkheid zal bestaan ooit uit te breiden binnen het Hechtel-Ekselse grondgebied. Hierdoor zullen bedrijven eerder wegtrekken uit de gemeente i.p.v. hier te investeren in uitbreidingen. Het is vanzelfsprekend dat dit de plaatselijke economie en werkgelegenheid zeker niet ten goede komt. Er moeten dringend een aantal beslissingen genomen worden, de traditionele partijen zijn hier blijkbaar niet toe in staat. Hopelijk komt er schot in de zaak na 14 oktober 2012!