Erkenning voor elke mantelverzorger

Op 24 april 2018

Erkenning voor elke mantelverzorger

Driekwart van de Vlaamse gemeenten geeft een premie aan mantelverzorgers. Ook Hechtel-Eksel voorziet een premie. Toch wordt slechts 1/5 erkend. Vooral de ingewikkelde administratie speelt daarbij een rol. Een erkenning is nochtans noodzakelijk. Het bewijst dat de gemeente je inzet apprecieert en benadrukt hoe onmisbaar je bent voor de zorgbehoevende.

Ver verwijderd van de hoogste premies

Het bedrag van de premie heeft vooral een symbolische waarde, maar helpt een verzorger ook verder in zijn/haar ondersteuning. In Vlaanderen ligt het gemiddelde bedrag op 225 euro per jaar. In onze gemeente krijgt een erkende mantelverzorger, afhankelijk van de situatie van de zorgbehoevende, 240 euro – 480 euro. Daarmee doen we beter dan het gemiddelde, maar blijven we ver onder de premie van 900 euro in Roosdaal.

N-VA Hechtel-Eksel wil de aanvraagprocedure voor een mantelzorgpremie tot het minimum beperken. Een hoop administratie zou verzorgers niet mogen afschrikken. Iedereen die er recht op heeft, moet erkend worden. Onze fractie wil ook een verhoging van de premie onderzoeken. De  bedragen optrekken met 10 euro per maand moet op zijn minst bespreekbaar zijn.

Alledaagse helden

Wilt u ondertussen zelf een premie aanvragen? Raadpleeg dan het seniorenteam van het OCMW en laat u zeker niet afschrikken door de administratieve molen. Het reglement voor een mantelzorgpremie kan u vinden op de website van de gemeente (zoek naar: reglement mantelzorgtoelage). Wij geven u alvast enkele voorwaarden mee: de zorgbehoevende moet minstens 65 jaar oud zijn, de zorgbehoevende moet in Hechtel-Eksel gedomicilieerd zijn en moet een verhoogde tegemoetkoming bij het ziekenfonds hebben. Tot slot vinden we het ook belangrijk dat de gemeente haar mantelverzorgers bijstaat waar nodig. Een psychosociale ondersteuning van deze alledaagse helden kan perfect vanuit de gemeente georganiseerd worden.

Draag zorg voor elkaar! Samen gaan we naar een zorgzame gemeente.