De natuurvervuiler betaalt!

Op 5 juli 2018

Zwerfvuil is een terugkerend fenomeen waarmee we, vaker dan we lief zijn, geconfronteerd worden in het straatbeeld. Recent trok de gemeente de boetes voor sluikstorten op. Uit een vraag van Jo Kerkhofs aan het schepencollege bleek echter dat daders amper betrapt worden en dat nog minder boetes daadwerkelijk betaald worden. De kosten voor de gemeente en haar bewoners worden dus niet gerecupereerd bij de schuldigen.

Inspanningen voor niets

De vrijwilligers van de ZwerfvuilActieDienst nemen sinds 2014 zelf de handschoen op. Een keer in de maand houden zijn onze straten schoon. Een geweldig initiatief. Iedere inwoner kan zijn of haar steentje bijdragen. Dat is broodnodig nu blijkt dat ook in onze bossen, één van onze toeristische troeven, volop zwerfvuil wordt gedumpt. Inspanningen van tal van vrijwilligers lijken verloren te gaan doordat sluikstorters ongestoord hun gang kunnen gaan. Nu de pakkans in het straatbeeld verhoogt, dumpt men in onze groene natuur.

Op heterdaad betrapt

Boswachter Eddy Ulenaers gaf recent nog aan dat hij steeds vaker zwerfvuil tegenkomt tijdens zijn dagelijkse ronde doorheen de bossen. Begin deze maand deed hij zelfs een lugubere ontdekking: iemand had zijn/haar trouwe viervoeter in een plastic bak in het bos gedumpt. Een ware schande! Voor ons is de maat vol.

Daders van dergelijke criminele daden en sluikstorters in het algemeen moeten zelf opdraaien voor hun acties. Voorlopig betaalt de burger de rekening. Dat moet gedaan zijn. De enige manier om de schuldigen snel en correct te straffen is door ze op heterdaad te betrappen. Onze fractie pleit daarom voor camera’s op strategische (sluikstort)plekken en, eventueel bewegingsgevoelige camera’s, in onze bossen.

Samen gaan we naar een veilig en proper Hechtel-Eksel