De jeugd verdient meer dan wat oplapwerken

Op 5 juli 2018

Het huidige jeugdhuis is aan vervanging toe. De gemeente koos daarom de oude dansschool op de Hasseltsebaan als nieuwe locatie voor de jeugd van Hechtel-Eksel om in te vertoeven. Die dansschool heeft echter ook haar beste tijd gehad. Stellen dat enkele opknapbeurten de dansschool kunnen omtoveren tot een modern jeugdhuis zou een aanfluiting zijn van de waarheid. Toch is de gemeente net dat aan het doen. De ‘oplapwerken’ zijn begonnen.

Investeringen door private partners

Onze fractieleden hebben zich hierbij ernstige vragen gesteld toen de beslissing werd genomen in de gemeenteraad. Die bedenkingen blijven we tot op heden verkondigen. Zo vinden we dat de jeugd een modern jeugdhuis verdient dat, naarmate het mogelijke, voldoet aan de eisen van de jeugd. Een jeugdhuis dat geruime tijd mee is met zijn tijd, flexibel is t.o.v. nieuwe trends, openstaat en beschikbaar is voor elke jongere en minimale onderhoudskosten vraagt voor de gemeente en organisatie. We vrezen immers dat de oplapwerken slechts een uitstel zijn voor een volledig nieuwe accommodatie. Dat zou betekenen dat we bepaalde uitgaven minstens twee keer op ons bord krijgen, terwijl de jeugd op korte termijn tweemaal moet verhuizen. Een investeringsoefening voor een nieuw jeugdhuis moeten we durven maken. Private partners aantrekken zal daarbij de hoofddoelstelling zijn.

Problemen voorkomen

Dat geeft ons meteen ook de kans om opzoek te gaan naar een betere ligging. De verkeerssituatie op de Hasseltsebaan kan in combinatie met wekelijkse evenementen voor jongeren een dodelijke afloop kennen. We moeten daarin realistisch zijn. Een ongeluk is snel gebeurd. Voorkomen is dan ook beter dan genezen. Tevens leent de nabij omgeving zich ook niet voor de komst van een jeugdhuis. De jeugd een locatie toewijzen die overlastgevoelig is, is vragen om problemen en oneerlijk t.o.v. diezelfde jeugd.

Samen gaan voor een modern jeugdbeleid in onze gemeente.